skupiny. Umožněním dílčí modifikace programu může také zvýšit pocit
bezpečí. Účastníky lze i povzbudit k volbě, co by chtěli v daném setkání ak–
centovat. Velmi užitečné je připomenout závaznou důvěrnost všech o sku–
pině získaných informací a informační ochranu všech účastníků a jejich
prožitků.
V závěru cvičení či bloku her se vyplácí (zejména při dlouhodobější prá–
ci s téže skupinou) vytvořit nějakou formu hravého pozitivního rituálu, kte–
rý umožní bezpečné přeladění na svět venku, mimo výcvikové aktivity. Vý–
hodné je, pokud se na vytváření takového rituálu podílejí i účastníci
skupiny. Je možno tuto situaci rozpracovat jako herní aktivitu (jak se v růz–
ných kulturách loučíme nebo co pomáhá vyrovnat se se změnou) příznač–
nou pro konkrétní danou výcvikovou skupinu.
3.3 Etika ve výcvikové práci sedmero pokušení
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.
Zisky a ztráty
Jakákoliv práce a práce s lidmi se to týká dvojnásob nám vždy přiná–
ší řadu zisků i ztrát. Je tomu tak i tehdy, když si to přímo neuvědomujeme.
V české kultuře jsme spíše zvyklí mluvit v těchto souvislostech o ztrátách
a negativech. O přínosech spíše mlčíme, ne vždy si je uvědomujeme, málo
je verbalizujeme nahlas. Proto se v následujících řádcích pokusíme podívat
na některé skryté přínosy plynoucí z tohoto druhu aktivit. Zaměříme se pře–
devším na klíčovou osobu pro realizaci výcvikových metod a her". Bude–
me mluvit o moderátorovi, vedoucím či trenérovi tedy o člověku, který má
na starost dynamiku skupiny i obsah dění vlastního výcviku.
Ke ztrátám trenéra patří nepochybně nároky, které na něho tato práce
klade. Pokud ji chce vykonávat zodpovědně a svědomitě, musí pracovat
s vědomím, že vlastně nikdy není hotov a že bez ustání bude pracovat i na
sobě a zejména na sobě. Znamená to nejen prostudovat literaturu, ale pra–
covat i s rovinou osobního rozvoje, nezříkat se supervize zkušenějších a re–
flektovat zažité zkušenosti (viz též podrobněji Komárková, Slaměník, Vý–
rost, 2001).
K ziskům této osoby pak patří sdílení leckdy velmi specifických a sil–
ných zážitků i obohacujících vztahů s druhými lidmi. Intenzivní je také vě–
domí toho, že může účinně a nepřehlédnutelně ovlivňovat práci skupiny
148
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>