skupiny. Umožněním dílčí modifikace programu může také zvýšit pocit
bezpečí. Účastníky lze i povzbudit k volbě, co by chtěli v daném setkání ak–
centovat. Velmi užitečné je připomenout závaznou důvěrnost všech o sku–
pině získaných informací a informační ochranu všech účastníků a jejich
prožitků.
V závěru cvičení či bloku her se vyplácí (zejména při dlouhodobější prá–
ci s téže skupinou) vytvořit nějakou formu hravého pozitivního rituálu, kte–
rý umožní bezpečné přeladění na svět venku, mimo výcvikové aktivity. Vý–
hodné je, pokud se na vytváření takového rituálu podílejí i účastníci
skupiny. Je možno tuto situaci rozpracovat jako herní aktivitu (jak se v růz–
ných kulturách loučíme nebo co pomáhá vyrovnat se se změnou) příznač–
nou pro konkrétní danou výcvikovou skupinu.
3.3 Etika ve výcvikové práci ­ sedmero pokušení
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.
Zisky a ztráty
Jakákoliv práce ­ a práce s lidmi se to týká dvojnásob ­ nám vždy přiná–
ší řadu zisků i ztrát. Je tomu tak i tehdy, když si to přímo neuvědomujeme.
V české kultuře jsme spíše zvyklí mluvit v těchto souvislostech o ztrátách
a negativech. O přínosech spíše mlčíme, ne vždy si je uvědomujeme, málo
je verbalizujeme nahlas. Proto se v následujících řádcích pokusíme podívat
na některé skryté přínosy plynoucí z tohoto druhu aktivit. Zaměříme se pře–
devším na klíčovou osobu pro realizaci výcvikových metod a her". Bude–
me mluvit o moderátorovi, vedoucím či trenérovi ­ tedy o člověku, který má
na starost dynamiku skupiny i obsah dění vlastního výcviku.
Ke ztrátám trenéra patří nepochybně nároky, které na něho tato práce
klade. Pokud ji chce vykonávat zodpovědně a svědomitě, musí pracovat
s vědomím, že vlastně nikdy není hotov a že bez ustání bude pracovat i na
sobě a zejména na sobě. Znamená to nejen prostudovat literaturu, ale pra–
covat i s rovinou osobního rozvoje, nezříkat se supervize zkušenějších a re–
flektovat zažité zkušenosti (viz též podrobněji Komárková, Slaměník, Vý–
rost, 2001).
K ziskům této osoby pak patří sdílení leckdy velmi specifických a sil–
ných zážitků i obohacujících vztahů s druhými lidmi. Intenzivní je také vě–
domí toho, že může účinně a nepřehlédnutelně ovlivňovat práci skupiny ­
148
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>